Regler

Introduktion

Det är viktigt att du som deltagare läser igenom reglerna noga innan lajvet.
Om du har några frågor så tveka inte att kontakta arrangörerna via mejl.

Könsroller och pronomen

På lajvet förväntas alla spelare att respektera varandra och använd korrekt pronomen både mot andra spelare och deras karaktärer. 

Grågripens lajvvärld har ingen tvåkönsnorm. Icke-binära genus är accepterat och normaliserat i alla kulturer. Att presentera sig med både namn och pronomen är vardagligt och naturligt oavsett sammanhang.

Är du osäker på någons pronomen IN eller OFF – fråga. 

Exempel:

“Calliope, hon”
“Mitt namn är Nicklas, omnämns han”

Förtryckspel

Detta är en text som återupprepar det som står under Vision-sidan. För mer info läs vidare här (Länk).

I lajvvärlden existerar inte sexuella övergrepp och spel på detta i någon som helst form är inte tillåtet. Detta innebär att det inte får spelas på under lajvet, finnas med i karaktärs berättelser eller på annat sätt refereras till i karaktärernas bakgrunder.

Vidare är förtryck av karaktärens kön, könsöverskridande identiteter eller uttryck, hudfärg, funktionsnedsättningar, kroppsbyggnad, ålder och sexuell läggning inte tillåtet.

Det är inte heller tillåtet att spela på diskriminering av andra attribut än de som är helt fiktiva, det vill säga tillhör karaktären. Hjälpmedel såsom glasögon eller gånghjälpmedel ska endast påtalas INlajv om du vet om att det är ett attribut spelaren valt att gestalta även INlajv.

Det är inte heller tillåtet att spela på diskriminering av andra attribut än de som är helt fiktiva, det vill säga tillhör karaktären. Hjälpmedel såsom glasögon eller gånghjälpmedel ska endast påtalas INlajv om du vet om att det är ett attribut spelaren valt att gestalta även INlajv.

Alkohol

Lajvet är alkoholfritt där gränsen ligger på 0,5 % enligt Systembolagets standard. Ingen dryck med högre alkoholhalt än så är tillåten på området före-, under- eller efter lajvet. Om du som spelare påvisas dricka alkohol under pågående arrangemang förbehåller arrangörerna sig rätten att be dig lämna lajvet och området omedelbart.

Rökning är tillåten under vissa omständigheter

Rökning på lajvområdet sker alltid utomhus.

Rökning som under lajvet måste se passande ut för lajvfiktionen. OFFiga cigaretter får endast rökas utanför lajvområdet vid arrangörsparkeringen (se kartan över området).

Om rökning sker i sällskap ska samtliga närvarande vara okej med att det görs (detta gäller oavsett karaktärernas status och rökdon). Det är upp till spelaren som röker att visa hänsyn.

Vilka OFF-tecken använder vi

OFF-HAND

Genom att placera en knuten hand i luften ovanför ditt huvud signalerar du till alla spelare inom synhåll att du har brutit spelet och att du inte längre spelar din karaktär. OFF-tecken kan användas om du behöver lämna dig igenom lajvområdet eller om du behöver förklara någonting OFF för någon. Om du ser någon på avstånd som håller en knuten näve ovanför huvudet ska du således ignorera personen och fortsätta lajva.

OFF-RUNA

Saker märkts med OFF-runa är utanför spel och får bara öppnas eller gås igenom av personer med tillstånd.

SKARP SKADA – SKARP ELD

Utöver att göra OFF-tecken finns det två viktiga sätt att bryta spelet på. Dessa är “Skarp skada – Skarp eld”. Hör du någon ropa “Skarp skada!” eller “Skarp eld!”, stanna där du är, upprepa frasen och peka i riktningen du hörde det ifrån.

“Skarp skada!” används för att tydligt markera att en skada är OFF och behöver akut sjukvård. 

“Skarp eld!” används för att markera att det brinner där det inte borde brinna och att elden är en fara som behöver hanteras. 

TRAFIKLJUSEN

Under lajvet använder vi oss av ett verbalt färgbaserat system för att kommunicera samtycke och styra intensitet i en scen. På lajv kan det hända att man hamnar i situationer som är helt oplanerade eller lite tuffare än en tänkt sig från början. Detta system finns för att lättare kunna kommunicera om hur en själv och ens motspelare mår. Fråga “Färg?” i takt med att spelet trappas upp. Det går alltid att signalera utan att någon frågat. Kommer någon lite för nära i en scen går det alltså utmärkt att säga “Gult” för att markera att hen måste backa. 

Kom ihåg att det finns ett gemensamt ansvar för att se till så att alla mår bra och scenen är lagom intensiv. Det är alltid okej bryta spelet om du känner att du behöver det.

Färgerna är:

Grön: Detta är en bra nivå av spel.

Gul: Vi behöver inte avbryta spelet men tona ner.

Röd: Stoppa spelet!

Husfrid 

Under dagen fram till 23:00 kommer alla hus vara spelytor och behöver därför vara IN-lajv dagtid. Nattetid mellan 23:00-07:00 råder husfrid och det är okej att sova i en modern sovsäck om den täcks över när husfriden tar slut.

Vapen, rustning & sköldar

Alla typer av vapen ska checkas in och godkännas av arrangörerna innan lajvstart för att få användas under lajvet.

Godkända vapen på lajvet är så kallade boffervapen och krutvapen (såsom musköt eller flintlåspistol). Krutvapen ska låta för att ha effekt men får inte avfyra någon projektil. Vill du skjuta svartkrut så kontakta arrangörerna.

  • Armborst & pilbågar får ha en dragstyrka på max 30 lb (13.6 Kg).
  • Pilar & skäktor skall vara vadderade och konstruerade på ett sätt som inte kan skada personen som blir skjuten på. Pilar och skäktor får enbart användas med det vapen de checkas in med.
  • Krutvapen har ett säkerhetsavstånd på 3 meter i alla riktningar. Det är upp till skytten att ansvara för att detta efterlevs.
  • Innan ett krutvapen avfyras skall skytten tydligt ropa “Skott kommer!”, alternativt “Skott kommer, miss!”.

Rustning och sköldar ger inga spelmekaniska fördelar på lajvet utan det är upp till varje enskild spelare att bedöma om utrustningen hade skyddat eller inte. Specifik utrustning gör inte att någon tål fler eller färre träffar innan de behöver spela på skada.

Sköldar ska vara vadderade i kanterna och godkännas vid incheckning.

Din rustning ska inte ha vassa kanter, taggar eller andra delar som kan fastna eller skada andra.

Att använda magi eller gudomlig kraft

Under lajvet används två kodord för att representera att magi eller gudomlig kraft används. 

Dessa är “arcana” för magi och “divinas” för gudomlig kraft. 

Säger någon “arcana” eller “divinas” som första ordet i en mening, lyssna på vad de säger och spela ut deras instruktioner efter bästa förmåga. Du som påverkad av magi eller gudomlig kraft väljer hur du spelar på detta. Tänk på att hjälpa till att spela upp magikerna och mirakelbrukarna!

Exempel:
“Arcana, dina fötter fryser fast i marken”
“Divinas, du vill tala sanning.”

Du kan läsa mer om Magi systemet på wikin. [LÄNK]

Strid & läkning av skador

STRID

Att bli skadad gör ont. I en strid är det upp till dig som spelare att avgöra hur din karaktär hade reagerat på en träff och efter hur många träffar som försätter dig ur stridbart skick. Om du blir skadad behöver du uppsöka någon form av sjukvård för att kunna påbörja en läkningsprocess.

En erfaren soldat i full plåtrustning tål förmodligen fler träffar än en otränad bybo. Spela gärna på skillnaden i vapentyp och träff. En stor stridshammare orsakar förmodligen krosskador, till skillnad från en dolk som orsakar skärsår.

Kom ihåg att aldrig slå på känsliga kroppsdelar såsom huvud, hals och skrev.

Ingen strid får förekomma inomhus. 

Vill du eskalera en verbal konflikt till väpnad konflikt kan du lägga en hand på ditt vapen och fråga om ni inte ska “ta det utomhus”, eller liknande.

Monster och andra magiska varelser kan ha skydd mot vanliga vapen. Detta innebär att det sällan hjälper att slå mer och hårdare för att de ska gå ner – utan det krävs något annat.

LÄKNING

Blir du träffad i en strid blir du skadad. Välj själv hur du spelar på skadan men tänk på vad som är passande utifrån hur du fick skadan. Om du inte får hjälp fortsätter du vara skadad. För att sluta vara skadad behöver du genomgå en läkningsprocess.

För att påbörja läkningsprocessen behöver du antingen:

  1. Uppsöka en läkekunnig.
  2. Dricka en alkemisk läkebrygd.

När läkningsprocessen påbörjats tar det minst sex (6) timmar att bli tillräckligt återställd för att kunna slåss igen.

Ett annat sätt att bli av med en skada är att uppsöka en Caedux eller Paladin som med sin gudomliga kraft kan överföra din skada till sin egna kropp. Du blir då helt återställd.

KARAKTÄRSDÖD

En karaktär kan endast dö om spelaren godkänner (eller om en arrangör bedömer att karaktären spelats på ett sådant vis att karaktären bör dö). Planera gärna en scen om du vill döda av din karaktär.