Meta-teknik är ett löst definierat begrepp som sammanfattar olika metoder som är överenskommelser mellan oss som spelare på lajvet, men som karaktärerna inte vet om. Meta-tekniker hjälper på så sätt oss att driva vissa former av spel under lajvet. Meta-teknikerna som presenteras här är riktlinjer och verktyg och inte hårda regler.
Under lajvet så kommer följande meta-tekniker att användas:
- Endast för ett pris
- En del av möblemanget
- Anslagstavlan
- Jaktlag
- Svarta Lådan
ENDAST FÖR ETT PRIS
Du vet att inget i den här delen av världen är gratis. Tjänster kommer alltid med gentjänster, och kan man inte betala eller är riktigt desperat kan kräva betalning enligt “överaskingens lag”. Detta används dock mycket sparsamt och i situationer där det inte finns något annat alternativ.
Praktiskt fungerar tekniken så att alla spelare är medvetna om att för att få tillgång till en information eller hjälp förväntas karaktären att först kontakta någon i som de tror kan hjälpa ‘betala’ den karaktären för en introduktion eller information om lösningar på problemet. Hur detta går till och vad som används som betalningsmedel är helt upp till karaktärerna. Det finns inga tydligt förväntade betalningar och det är upp till karaktärerna att neka, förhandla och pruta om det skapar spel. Genom att det ses som en investering och en kostnad att få tillgång till en person eller kunskap genom att skapa ett system av tjänster och gentjänster som är speldrivande.
På så sätt behöver du som spelare vara beredd på att din karaktär kan behöva arbeta och förhandla sig till möjligheter att lösa problem. Tänk på att det är spelblockerande om det är omöjligt att få tillgång till information eller hjälp.
EN DEL AV MÖBLEMANGET
Denna teknik är menad spel enkelt på det alvförtryck som finns och är normaliserat i Ekaya, då mellan de som spelar alver och icker-alver. Här kan du läsa mer om hur man kan spela på alvförycket i Ekaya.
Den har två delar:
Först vill vi uppmuntra till att alver kan befinna sig nästan var som helst utan att ifrågasättas. De kan följa med på hemliga möten, viktiga förhandlingar, eller andra händelser. Det är du som spelar alv som behöver signalera att du vill delta ‘som en del av möblemanget’. Ta gärna med dig en bricka med mat, en flaska med dricka eller erbjud dina tjänster på något sätt så som att bära någons saker och ställ dig sedan försynt i något hörn av rummet. Viktigt är att om du blir ombedd att lämna så gör detta. Tekniken gör inte att hemliga möten inte kan ske på lajvet. Glöm inte att skvallra för dom andra alverna om vad som hände.
Den andra delen av tekniken är att icke-alv kan be alver om att göra saker, men om det inte är något som kan avklaras direkt på plats (till exempel “Hämta svärdet!”) så ifrågasätter du som icke-alv aldrig hur lång tid det tar för alven att utföra något. Förvänta dig inte som icke-alv att saker ska gå fort och kolla inte upp under tiden hur det går utan att det är absolut nödvändigt. Detta gör det möjligt för dig som icke-alv att få din status uppspelad genom att be om saker, men också ger alv-spelaren spelrum i hur saken ska utförs eller inte.
Anslagstavlan
Anslagstavlan är en fysik tavla placerad vid värdshuset som alla spelare har tillgång till. Det är en plats att sätta upp uppdrag. Det är allt ifrån dagliga uppgifter från köket/arrangörerna (som ger betalning i lajv-valuta) till annan information från andra spelare. Det är också här spelare i sina jaktlag välja sina kontrakt och på så sätt få reda på vem de ska prata med för att kunna gå ut i skogen.
Jaktlag
Jaktlag är en semi-blackbox teknik som går ut på att illustrera monsterjakten och monster möten på ett interaktivt sätt utan att allt behöver spelas ut. Varje Jaktlag har en jaktledare som fungerar som en spelledare. Jaktledare väljs av gruppen sälv.
Lämpligt antal för ett jaktlag beror på kontraktet. Rekomenderat är ca 3-5 personer per jaktlag, inklusive jaktledaren. Ute i skogen finns utmärkta platser där jaktledaren öppnar ett händelsekuvert och följer dess instruktioner, detta kan vara allt ifrån att följa fysiska spår till att spela ut blakbox-scener.
Jakterna kan resultera i olika monstertrofeér, eller andra ledtrådar som man kan ge eller sälja till andra spelare. Alternativt rapporterar tillbaka till personen som de fick händelsekort ifrån för att få en belöning.
Instruktionerna på händelsekorten kan vara olika utformade baserat på vilket mönster man jagar. Exempel:
”Ni ser ett monster och blir påverkade av dess förmåga: ”Förvirring!” spela förvirrade när ni kommer tillbaka till byn så länge det är roligt, eller ”Dubbeltrubbel”: du som läser kortet blir knockad av en doppler som tar din skepnad. Lämna dina vapen och gå tillbaka till din byn som inget har hänt. Du har ingen aning om ditt namn. Ditt är bara mål lura till dig så mycket mat du kan innan du beger dig tillbaka till skogen. Din karaktär minns inte något efter att de blivit knockade. Låt inte dina jaktmedlemmar veta vad som står här på kortet.
Alternativt:
“På marken framför dig ser du ett blod och fotspår, troligen från dödat boskap. Följ spåren tills ni hittar monster lyan och förstör den.”
SVARTA LÅDAN
Den svarta lådan (eng. “Black box” eller “Skogsbox”) går ut på att ni som spelare går undan en stund och gestaltar en scen som inte nödvändigtvis behöver inträffar på lajvet. När ni inleder spel i svarta lådan bortser ni från allt utanför (till exempel omgivningen ni befinner er i, vart lajvet utspelar sig och så vidare) utan spelar på den kontext ni etablerar för stunden.
Det är viktigt att ni pratar igenom er OFF innan ni inleder spel i svarta lådan och väljer en plats där ni inte blir störda eller kan råka störa andras spel. Använd OFF tecken för att signalera till andra att ni vill bli lämnade ifred om någon närmar sig er när ni är i svarta lådan.